Uppfyll dina drömmar IDAG!

Uppfylla drömmar

Sedan jag skrev mitt inlägg om skolpolitik så har endel frågat mig vad jag menar med ”motivation” och hur man motiverar sig själv och andra till att göra saker, till att uppfylla drömmar och till att bli det man vill bli. Utifrån mina egna erfarenheter och populärvetenskap som jag tagit del av och läst så har jag sammanfattat en text om hur jag tror man motiverar sig själv till att uppfylla sina drömmar. Förhoppningsvis kommer du som läsare att få ut något av detta, och kanske till och med ta första steget mot ditt eget drömliv. Brygg en stor kopp kaffe och luta dig tillbaks efter en tung dag, det här blir förhoppningsvis trevlig läsning!

Vi har alla våra egna drömmar. Endel av våra drömmar är stora och långt borta, som att bli läkare, journalist eller marinbiolog. Andra drömmar är betydligt närmare, som att komma i form innan sommaren eller att lära sig spela gitarr. Oavsett vilka drömmar vi har så är det en sak som oftast är gemensam för dem; de förblir ofta drömmar och uppfylls i många fall inte. Det vanligaste som folk säger när de är gamla och grå är inte ”Jag önskar att jag tjänat mer pengar när jag var ung!” eller ”Jag önskar att jag hade gått ner de där kilona som tjugoåring!”, men det är betydligt vanligare att de beklagar sig över att de aldrig uppfyllde sina stora drömmar när de hade chansen. För många är det så att de drömmer mycket i sin ungdom; de vill resa, de vill ha den där underbara tjejen, de vill jobba med det ena eller det andra, de vill studera på anrika universitet, de vill synas och höras. Men ofta kommer annat emellan, det är enklare att inte uppfylla drömmarna; plötsligt har de familj och kan inte resa till de där ställena de drömde om, plötsligt flyttar de ifrån staden utan att någonsin ha pratat med den där underbara tjejen, plötsligt jobbar de med något som är ”okej” men inte det de drömde om, plötsligt studerar de på ett ”okej” universitet men inte riktigt det de drömde om. Livet är fullt av kompromisser, och oftast är det kompromisser som aldrig hade behövts göras om man bara tagit steget till att uppfylla sina drömmar ifrån början.

Vad är det då som gör att vi aldrig tar oss tid att uppfylla våra drömmar? Jo, de känns helt enkelt oftast ganska långt borta och det är enklare att ”kompromissa” och ta de chanser som livet kastar på oss istället. Istället för att samla pengar och mod för att åka ut på den där resan så är det mycket enklare att spendera de där pengarna på krogen eller inte alls planera resan, istället för att prata med den där underbara tjejen så är det mycket enklare att vänta tills en annan tjej pratar med dig, istället för att satsa på detdär fantastiska drömjobbet så är det mycket enklare att ta ett jobb som ”serveras” efter din utbildning. Men det är kompromisser som tar luften ur våra drömmar, det är kompromisser som vi kommer beklaga oss över när vi är gamla och grå – när vi önskar att vi tagit chansen innan det var försent.

För att komma närmare dina drömmar så måste du först ta reda på vad det egentligen är du drömmer om. Vad vill du bli? Vart vill du resa? Vill du resa? Vem vill du bli? Vad vill du uppnå innan det är försent? När du väl har konkreta drömmar så har du kommit ett stort steg på vägen. Om du vet att du vill resa till Paris snarare än att du bara vill resa så har du satt upp en konkret dröm. Om du vet att du vill tappa fyra kilo innan sommaren snarare än att du bara vill gå ner i vikt så har du satt upp en konkret dröm. Om du vet att du vill lära dig franska snarare än att du bara vill lära dig ett nytt språk så har du satt upp en konkret dröm. Gör dina drömmar konkreta så du vet precis vad det egentligen är du drömmer om, vad det egentligen är mer exakt du vill göra och vad du vill uppnå med det!

Konkreta drömmar tar oss dock inte så långt. Visserligen vet vi vad vi vill göra, men steget till att faktiskt göra det är ännu långt borta. Det är där populärvetenskapen kommer in i bilden! Psykologer och andra människovetare har kommit fram till att en konkret dröm är precis samma sak som ett mål, med enda skillnaden att ett mål har en konkret deadline och en konkret plan för att uppnå målet. De har också kommit fram till att vi ganska ofta uppfyller de mål vi satt upp för oss själva, men väldigt sällan uppfyller våra drömmar. Vi behöver alltså göra om våra konkreta drömmar till konkreta mål.

Exemplet med att resa till Paris är lysande att visa detta på! Hur gör vi om denna drömmen till ett konkret mål? Jo, vi behöver då en deadline och en plan. Alltså; vi behöver bestämma när vi vill åka till Paris och hur vi ska samla ihop pengar, eventuellt resesällskap och boka biljett tills dess. Skriv ner deadlinen och en plan på ett papper så du verkligen kan hålla det i minnet i fortsättningen! Såhär kan det se ut:

”Jag vill åka till Paris i juli. Jag ska samla ihop pengar till resan genom att från och med nu lägga hälften av alla pengar jag tjänar i en resekassa. Jag ska fråga **, ** och ** ifall de är intresserade av att följa med på resan. Innan juni så ska resan vara bokad.”

Kanon, en plan och en deadline! Nu har du ett konkret mål; resa till Paris, och du vet precis hur du ska uppnå det målet! Nu är det inte längre bara en dröm, utan det är något som faktiskt kommer ske och du vet ungefär när det kommer ske! Såhär lätt är det faktiskt, nu är chansen mycket större att drömmen kommer bli verklighet, även om det förstås fortfarande kan kärva med pengar och resesällskap – men då har du åtminstone gjort ett tappert och värdigt försök. 🙂

Samma metod fungerar oavsett vad det är du vill göra! Gå ner i vikt, lyfta 120 kg bänkpress, springa milen på 45 minuter! Drömmer du stora drömmar, som att bli läkare, journalist eller något annat som tar tid? Då har jag en extrametod, för då tycker inte jag det fungerar att bara fokusera på den drömmen. Då är det dags att börja sätta upp deldrömmar, delmål!

Låt oss titta på vägen till att bli journalist. Visst, det är lätt att tänka ”jag ska bli journalist!” och hoppa på en utbildning efter gymnasiet som bär i den riktningen, för att sedan hoppas på att få jobb. Och det kan fungera, det är ett steg närmare drömmen! Men för min egen del så fungerar det mycket bättre om jag hela tiden tar små steg mot mina stora drömmar, de kännns alltid närmare då. Som exempel: du vill bli journalist. Vad gör journalister och vad behöver du för att bli en? De behöver kunna skriva artiklar åt tidningar. Kan du göra det redan nu? Ja. Så då kan du sätta upp som delmål: få en artikel publicerad i en tidning. Då är du på god väg mot journalistdrömmen redan, och det är något som du kan uppfylla redan idag för att komma närmare din stora dröm! Då använder du samma metod som förut, men på ”deldrömmen” (delmålet) istället för på den stora drömmen: ”jag ska ha publicerat en artikel i en tidning innan maj genom att skriva en artikel och maila denna till tre stora tidningar”. Nu är ju vägen till att få en artikel publicerad inte alltid så lätt, men det är ett konkret mål och ett steg närmare journalistdrömmen än du annars hade varit!

Jag hoppas ni fått lite klarhet i vad jag menar och att ni kan applicera det på era egna drömmar eller mål. Jag har tänkt i de här banorna de senaste åren, och jag har satt upp planer och deadlines för drömmar och mål. Hur jag ska kunna bänka 100 kg, hur jag ska kunna springa milen på 45 minuter, hur jag ska höja mig till 1.7 på högskoleprovet, hur jag ska lära mig ”Stairway to heaven” på akustisk, hur jag ska komma iväg till Malta och ta dykcertifikat – och tro det eller ej, det har faktiskt funkat väldigt bra; jag bänkar numera 100 kg, jag springer bra mycket fortare än förut, jag ligger nära 1.7 på HP och jag kan Stairway to heaven på akustisk. Ett litet steg i taget, göra om drömmarna till konkreta mål och ibland konkreta delmål.

Ta steget IDAG till att formulera dina drömmar och planera hur du ska kunna uppnå dem. Du vill inte sitta om fyrtio år och undra vart alla drömmar tog vägen, varför de aldrig uppfylldes – du har chansen och tiden att uppfylla dem NU, och du ska ta den chansen!

Ha en grym dag och ett nice lov, om ni gillar hur jag skriver så uppmuntrar jag er till att titta in bloggen ibland!
Jonathan

Ps. Har du egna tankar om drömmar och motivation? Lämna en kommentar i kommentarsfältet (går superbra att vara anonym om det är mer soft)! Gillade du texten? Dela inlägget till dina vänner, det vore ju fantastiskt att nå ut till fler om det var vettigt skrivet! Ds.

2 thoughts on “Uppfyll dina drömmar IDAG!

  1. Motivation är för mig ett väldigt intressant ämne och något jag ständigt funderar kring i min yrkesroll. Du har i generella termer väldigt rätt i väldigt mycket. Men jag vill konkretisera en del och därigenom kanske polemisera något.

    Nu är det synd att jag inte har en tavla att rita på för att göra saker och ting tydliga. Men jag ska göra ett försök med ord.

    Jag vill göra en uppdelning mellan DRÖM – MÅL – VISION. Du anser att en dröm är ett mål som är konkretiserat, planerat och ”deadliniserat”. Jag gör inte riktigt så. Jag delar in det i följande, i grova drag.

    MÅL: Mål bygger jag enligt ”SMART-teorin”. Mål ska vara smarta. Smart är en akronym för: Specificerade, Mätbara, Attraktiva, Realistiska och Tidsbestämda. Det är alltså inte ett mål om det inte är tidsbestämt, eller realistiskt. Om man följer den här teorin så kommer målen alltid att vara överskådliga och lätta att följa, man kommer av naturen skapa delmål. Vilket underlättar.

    VISION: Visioner är reciproka eller om man så vill relationella. Det är något som vi mäter i förhållande till andra på en närmast emotionell basis. ”Vi ska vara goda”. ”Vi ska vara i framkant.”. ”Vi ska vara lyckliga”. Det är svårt att mäta och det förutsätter att ha ett likartat subjekt att mäta mot.

    DRÖM: Hög abstraktionsgrad, inget tidsbestämt och inte sällan mindre realistiskt.

    Om man tittar på det hela ur dessa perspektiv så får man en klarare uppdelning och kan därefter applicera det på motivation. För frågan är ju ändå i grund och botten vad som motiverar oss och hur man kan använda dessa. Därför måste man någonstans definiera motivation. Motivation är viljan att fylla ett behov. När vi tittar på mål enligt SMART-metoden ser vi att målet måste vara attraktivt. Det är där motivationen kommer in. Är det verkligen attraktivt?

    Jag är mycket förtjust i att sätta mål och jag anser att alla bör göra det, hela tiden. I en undersökning bland de 400 rikaste människorna i världen visade det sig alla dessa skrev ner sina mål med jämna mellanrum. Inte nog med att de gjorde checklistor för dagen, de skrev alltså ner vart de skulle vara och vad de skulle ha gjort i framtiden. De skrev ner detta på konkreta sätt, alls inte olikt SMART-metoden.

    Kjell Enhager (min personlige idol) har vidare delat upp denna vilja att fylla behov i två kategorier. MOTIVATION och HOTIVATION. Motivation är det som driver oss framåt och Hotivation är vad som får oss att lösa problem. Det är alltså två former av incitament för olika situationer. Motivation förutsätter att vi ser på framtiden: jag vill må bättre, jag vill bli rikare, jag vill …. — När man istället talar om om hotivation är det de negativa aspekterna som måste lösas: Jag vill inte vara fattig. Jag vill inte vara fet. Jag vill inte …. — När man då tittar på den här skillnaden så kan man utröna hur olika människor hanterar mål, målhantering och problemlösning. Man kan också åskådliggöra hur deras drivkrater tar sig uttryck. I studier har man kommit fram till att bägge dessa sidor har stöd av ungefär 40 % av befolkningen (medan 20% rör sig fritt därimellan).

    Jag är inte riktigt säker på vart jag vill komma. Men detta är en del av min syn på mål och motivation. Mål måste vara motiverande och utan motivation sätter man inga mål (eller når dem åtminstone inte). Men jag rekommenderar alla att använda sig av SMART-metoden. Det är effektivt och lämnar väldigt lite utrymme för flumm.

Kommentera, tyck till, diskutera!

