Aftonbladets enformiga viktnoja

” – Gå ner 6 kilo med vanligt kaffe
”Så kickstartar du ditt viktras”
”Så många kalorier bränner din aktivitet”
”Gå ner 4 kilo på 4 veckor
”PT:ns 12 minuter till maxad förbränning”
”10 vanliga myter om viktnedgång”
”Test: Kolla här om 5:2 passar just dig”

De här sju artiklarna ligger just nu på Aftonbladets startsida. Nej, du behöver inte gå in på ”Aftonbladet Viktklubb”. Nej, du behöver inte gå in på ”Aftonbladet Wellness”. Nej, du behöver inte rota i arkivet. Mitt på startsidan ligger de, sju pinfärska artiklar som imorgon kommer ha bytts ut mot sju nästan identiska (men nya) artiklar på samma ämne.

Det är klart att människor vill läsa om träning, mat och fitness; det förstår jag också. Träning, mat och fitness är en enorm del av många människors vardag, och därför valde jag att inte nämna de övriga artiklarna som ligger på Aftonbladets startsida idag: ”Försvinner matens näring i mikron?”, ”Sätt din personliga tränare på armen”, ”Gröt är skönt – och bra!”, ”Spring med Wellness!”, ”Är surdegsbrödet bättre än vanligt?”, ”Sköna pass på playan”, ”Hitta rätt träning” och ”Jag är glad att jag fick just min kropp”. Det finns en enorm bas av läsare som vill läsa om detta, och naturligtvis ska då Aftonbladet skriva om det – det säger jag inte emot.

Det som förvånar mig är att artiklarna om viktnedgång är så oerhört populära. Av de sju artiklarna jag nämnde i inledningen så kom allihopa fram till slutsatsen att: ”Träna mer än du äter eller ät mindre än du tränar så kommer du gå ner i vikt”, och den slutsatsen kommer alla viktnedgångsartiklar imorgon också att komma fram till.

Jag förstår att man vill veta om matens näring försvinner i mikron, jag förstår om man vill sätta sin personliga tränare på armen, jag förstår om man vill läsa om fördelarna med att äta gröt, jag förstår om man vill springa med Wellness, jag förstår om man undrar om surdegsbröd är bättre än vanligt, jag förstår om man vill få tips på sköna pass till playan, jag förstår om man vill hitta rätt träning och jag förstår om man vill läsa om någon som (ovanligt nog) är glad över att ha fått just sin kropp. Men jag kan inte förstå att man vill läsa om och om igen om det ”revolutionerande” knepet för att gå ner i vikt: förbränn mer kalorier än du stoppar i dig. För det är verkligen exakt det alla artiklarna kommer fram till, även om läsarna förstås klickar in med förhoppningen om att få en smart genväg till viktnedgång!

Jag gjorde det tunga grävjobbet och läste igenom alla artiklarna. Den första artikeln kom fram till att man kan gå ner sex kilo på sex månader genom att inte ha mjölk i kaffet, ta skorpa istället för kanelbulle (förutsatt att man äter en per dag), byta ut alla ostskivor mot kalkonskivor, byter ut chips mot popcorn, byter ut läsk mot vatten (förutsatt att du dricker fyra liter i veckan). Om du gör allt detta, DÅ kan du gå ner 6 kilo på sex månader! Mirakeltips!

Nästa artikel avslöjar att man kan tappa 4 kilo på två veckor genom att byta ut all mat man vanligtvis äter mot grönsaker och lax. Mirakeltips, att ingen tänkt på det tidigare!

Den tredje artikeln förstår jag inte riktigt vad de vill komma fram till med. Den är riktigt deprimerande, de kommer mer eller mindre fram till att man förbränner två ägg om man tränar riktigt hårt i en halvtimme. För det första tror jag inte siffrorna stämmer, och för det andra förstår jag inte hur det ska motivera folk till att träna hårdare? Jag själv hade gett upp direkt om jag litat på de här siffrorna. Springa, svettas och lida i en timme för att få äta två ägg och ett glas mjölk till helgen? Pft, bite me.

Den fjärde artikeln kör på samma bana som den andra – ät grönsaker så går du ner i vikt. Amazing, uppdrag granskning fast i tidningsversion.

Den femte artikeln är mer intressant! Hittills har jag bara nämnt artiklar som föreslår att man ska äta mindre för att gå ner i vikt, men den här artikeln förespråkar att träna mer. Aftonbladet avslöjar att man tydligen går ner i vikt om man tränar stenhårt med tio sekunders vila mellan varje set. Är det någon som tänker: ”Wow, nu vet jag hur jag ska gå ner i vikt!”? Eller känns det som en självklarhet?

Den sjätte artikeln gillar jag faktiskt! ”10 myter om viktnedgång”. Här gör Aftonbladet sig själva onödiga! Dietisten som skriver säger att man inte blir smal av att dricka kaffe (vilket Aftonbladet skrivit tidigare), att man inte går upp i vikt av att äta på kvällen (vilket Aftonbladet skrivit tidigare), att kolhydrater inte behöver undvikas för att gå ner i vikt (vilket Aftonbladet skrivit många gånger tidigare), att man inte bör skippa frukosten för att gå ner i vikt snabbare (vilket Aftonbladet skrivit tidigare), att vegetarisk kost som grönsaker inte behöver bli nyttigare än vanlig kost (pga oljor och nötter som ofta läggs till där) och att man inte kan gå ner i vikt genom att dricka sig ”mätt” på vatten (vilket Aftonbladet föreslagit tidigare).

Det bästa är att dietisten, Rebecka Wållgren, på en punkt skriver: ”Ät färre kalorier per dag för att gå ner i vikt, men ät inte för lite för då blir ämnesomsättningen långsammare vilket resulterar i att du inte går ner i vikt utan istället får näringsbrist.” Det är det absolut vettigaste som skrivits i Aftonbladets viktklubb! Det är precis detta handlar om – träna lite mer, ät lite mindre. Ät inte för lite, träna inte för mycket – tänk efter lite och försök kanske att byta ut ett glas mjölk om dagen till vatten om du känner för det. Det som alla de andra artiklarna (och artiklarna som publicerades om ämnet igår, och de som kommer publiceras imorgon) behövde flera sidor och detaljerade ”planer för viktnedgång” för att förklara, det sammanfattade Rebecka Wållgren i en mening. Jag kanske hade gjort ett tillägg om att ökad träning är lika bra som att äta mindre, men i stort så var det en extremt vettig mening.

Jag vill inte skriva om skönhetsideal idag, jag vill inte skriva om huruvida det är hälsosamt att Aftonbladet hetsar till viktnedgång på sin startsida – kanske är det det, kanske inte – det är något ni själva får ta ställning i. Min poäng är att Aftonbladet säljer extremt mycket lösnummer på att säga samma sak om och om igen, men kallar det för något nytt varje gång: den nya sommardieten, det nya sättet för att bli smal eller tio sätt för att förlora vikt. I grund och botten kommer artiklarna alltid fram till samma sak: Ät lite tråkigare och träna lite mer så går du ner i vikt. Människor har den här kunskapen, både ni och jag vet detta – det vi behöver är en spark i ändan så vi kommer igång och börjar träna. Men såna guider finns det inte så många av! (Jag skrev ju visserligen en artikel om motivation för några dagar sedan som ni gärna får läsa… *vissel*)

Ge oss artiklar som hjälper oss att göra den tråkiga viktnedgången roligare, ge oss artiklar som hjälper oss att hitta roligare sätt att träna på – men ge oss inte en artikel till som ger oss förhoppningar om genvägar till snabb viktnedgång; den sortens genvägar finns inte, knepen som föreslås är ofta idiotiska och/eller rentav skadliga, det sätter griller i huvudet på folk och det är ett otroligt fult sätt att tjäna pengar på.

Over and out
Jonathan

Ps. En bra tumregel är att snabba metoder är de sämsta när det kommer till träning; de kommer få dig att må dåligt, förstöra din kropp och de kommer inte fungera långsiktigt. Det bästa sättet att träna på är att lyssna på sin kropp, att inte arbeta emot den. Behöver kroppen en vilodag så tar du det, vill kroppen inte äta havregröt den dagen så är det inget måste – bara du vet vad du mår bäst av, och det är det allt i slutändan handlar om. På det sättet kommer du orka längre. Pusha dig när du känner för det, pusha dig inte när du har bättre saker för dig. Ds.

One thought on “Aftonbladets enformiga viktnoja

  1. Du skriver verkligen bra! Det här är ju lite äldre posten men det här händer nu i Finland. Och det är även ohygglig. Alla vill vara ”fit” som sagt och nästan allt behandlar om mat och diet etc. Allt ”innehållar massor av protein” och kolhydraterna är dålig för dig.. Och sen är det hur man kan gå ner i vikt.. Och möjligen snabbt..
    Men tack för det här! Det var ju väckande=) Fått några ider om vad sku jag skriva mig själv också.
    Jag läste också dit nyaste text, den var jätte bra skrivat och jätte modig att skriva så där personligt.
    Har det bra och lite på dej själv! Du är toppen just så där du är.
    Hälsningar från Finland

Kommentera, tyck till, diskutera!

