Hur skapas ett romarrike?

1x10-Triumph-rome-18983247-2560-1702

De senaste veckorna har jag varit hooked on dokumentärer om romarriket. Hela kulturen fascinerar mig på så många plan! Hur skapas en kultur som är så stark att den finns i vårt medvetande än idag? Hur gör man människor så pass patriotiska och stolta över att vara romare att ett så stort rike kan hållas samman? Hur glorifierade de bilden av sig själva till den grad att vi fortfarande ser på romarriket med en sorts vördnad, när systemet i själva verket var rätt fruktansvärt mot 90% av dem som levde i det?

Som jag ser det så är det inte ett dugg annorlunda mot vad Apple, Nike, Puma, Chanel och andra varumärken gör för att göra oss stolta över att identifiera oss som “en person som använder Apple” eller “en person som köper Chanel”.

Steg ett är förstås att ha en bra produkt. Romarriket hade sin nyuppfunna stridsteknik där de långa spjuten (phalanxerna) ersattes av stora sköldar (som bildade en mur) och korta svärd som gjorde det lätt att sticka ner fienden utan att bryta stridsformationen. Den nya stridstekniken är egentligen antikens motsvarighet till Macintoshen; det var en produkt som var svårslagen för konkurrenterna och som gav romarna (se: Apple) något att bygga sin kultur kring.

Steg två är att, när man börjat bryta ny mark med sin produkt (se: romarrikets gränser expanderar eller Apples marknadsandelar ökar) måste man se till att det blir en statusgrej att vara en del av det, annars kommer människor tröttna. Om det är töntigt att vara romare så kommer människor i ockuperade områden göra revolt så fort de får chansen, om det blir töntigt att ha Apple-prylar så kommer människor köpa ett annat märke så fort en bättre produkt kommer ut.

För att etablera en statusfaktor i sin produkt krävs egentligen inte mycket; lite exklusivitet, lite glamour och lite faktiska fördelar.
Romarriket gjorde det genom att göra det svårt att bli romersk medborgare, man skulle vara stolt över att vara en del av riket, det byggdes amfiteatrar i varje ockuperat område och man fick många fördelar genom att vara ockuperat (till skillnad från många andra länder som brände och mördade i de områden de ockuperat).

Apple gjorde det genom att anlita artister som gjorde det till en cool grej att ha Apple-produkter. Steve Jobs jobbade hårt med att det skulle vara en social statusgrej att ha hans märke, att det (tillsammans med sin enkla, vackra design och sitt höga pris) skulle visa att man var en person med god smak och halvmycket pengar.

Genom att göra människor stolta över att vara en del av en kultur så har man redan kommit långt på vägen: det kommer redan här bli svårt för människor att sätta sig emot kulturen. Vem vill sätta sig emot det som är statusfyllt och coolt? Och framförallt; vem vill vara den förste som sätter sig emot något som är statusfyllt och coolt?

Steg 3 för romarrikets framgångar är den grova centraliseringen som styrde vilken information som fick komma ut och skrivas ner. Vi läser de rikas historia, och den historia som kejsarna vill ha nedskriven. Aldrig eller sällan får vi höra om det vanliga folket, slavarna, gladiatorerna.

När vi tänker på romarriket ser vi framför oss vit marmor, vackra lagerkransar, stora olivfält, akvedukter, rykande varma badhus, purpurfärgade mantlar och skinande rustningar.
Sanningen var väl att romarriket framförallt utmärktes av en extremt hög mordstatistik, ständigt pågående revolter såväl i som i utanför Rom (som ofta eller alltid slogs ner med brutalt våld), psykiskt instabila kejsare som väldigt sällan såg till annat än sina egna ambitioner, extremt inhuman behandling av fattiga samt en armé som styrdes av skräck (vid misskötsel inträffade ofta decimering, dvs. var tionde man höggs ner för att statuera ett exempel mot de andra) och dit man tvingade de flesta stridsdugliga pojkar.

Hur lyckades romarna ändå etablera en bild av sig själva som var så stark att vi fortfarande ser tillbaks på dem och ser den där vita marmorn och skinande rustningarna? Jag vet inte. Kanske är det så oerhört mänskligt att drömma om det där; ett samhälle som stod för allt det goda och kämpade mot allt det onda. På samma sätt som vi inte vill tro att Apples produkter produceras i trånga, hemska fabriker i Kina som antagligen ligger vägg i vägg med fabriken där de där billiga solglasögonen som alltid finns på marknader tillverkas.

Nej, det är verkligen intressant att fundera på hur man får människor att vara så stolta över sin tillhörighet – vi är romare. Vi är såna som köper Apple. Vi är såna som klär oss i Armani. Vi är såna som håller på Real Madrid. Det är såklart luftslott, rökfasader som vi döljer verkligheten bakom för att… berätta något om oss själva, som kanske inte nödvändigtvis är sant. Men som gör vår värld lite vackrare. Och som faktiskt är nödvändigt för att vi som människor ska överleva, vi är gruppdjur som behöver identifiera oss med andra grupper. Och allt handlar om status, det kan man bara konstatera och inte säga varken bu eller bä om – för egentligen är det väl inte så farligt att det är så.

Men det är en intressant fråga att fundera på och det är en lönsam konst att bemästra – kan man få människor att identifiera sig med sin produkt eller ens anställda att identifiera sig med sitt företag finns det ingen gräns för hur mycket de köper eller hur mycket de kommer jobba för det. För att både de och du mår bra av det – det är ett kollektivt välmående som faktiskt gynnar alla!

Det är mina tankar, i kort, efter alldeles för mycket dokumentärtittande.

/J.D.

Annonser

Kommentera, tyck till, diskutera!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s