Stäng ner Ask.fm nu!

ask-fm

Ask.fm är en hemsida som vartenda svensk tonåring har en relation till. En hemsida där personer i ens närhet kan ställa “frågor” helt anonymt. Oftast är det bara personer man känner som ställer frågorna, vilket gör det mer personligt och nervkittlande. Tanken är att vänner och andra i ens närhet ska våga fråga det där de kanske inte riktigt vågar fråga face-to-face.

Citaten nedan är några av de meddelanden som fem helt vanliga tonårstjejer mellan 14-17 år från Karlshamn fått via Ask.fm. Det här är bara de frågor de besvarat och därmed har publicerats offentligt på deras profiler, troligtvis är de värsta inläggen raderade.

“Kan du sluta le på alla foton du tar? De är groteskt äckligt och fult när du ler med tandställning!! Fattar du de?! Är inte ensam och tycka detta kan jag lova!”
“Lägg ut en rövbild, ser din magiska rumpa varje dag i skolan ;)”
“Skicka nudepic” (tjejen svarar: Nä tack:) ), killen svarar: “håll käften hora, ska knulla sönder din tajta fitta o spruta över hela ditt face slyna”
“Jag hade knullat dig så hårt att du inte hade kunnat gå på 1 vecka!!!!!”
“lägg upp en bildjävel på hela din kropp” (tjejen svarar: Sluta nu!), killen svarar: “Tänker inte sluta förrens du lägger upp en bild till”
“har du blivit slickad i röven?”
“anal elr vanliga?”
“Hur ofta onanerar du?”
“Har du haft hardcore sex någon gång?”
“sluttyasshoe bild? ;)”
“kom och rid på min feta kuk sexi”
“gillar du att bli behandlad som en hora i sängen?”
“Har du blivit sprutad i ansiktet?”
“Suger du mkt kuk eller?”
“Äru bra i sängen?”
“ska knulla dig i röven tills du lipar, sen trycka ner kuken i halsen på dig tills du spyr ;)”
“Är jävligt kåt i dig, jag ska knulla dig”
“såg dig i bikini i sommras och mina ögon blev in love i din kropp, varför är du så snygg?”
“har du tight mun?”
“Du anar inte hur mycket du är hatad. Borde spotta på dig där du ligger som en hora. Ser jag dig ska du få en loska kanske.”
“Hur jävla länge har du kille egentligen? trodde du va ledig och på myshumör”
“Varför är du så jävla äcklig?”
“Hur många kukar har du sugit?”
“När slickade någon dig senast? och var de inne med tungan i hålet eller bara på klitoris?”
“Hur många fingrar får du in?”
“du är fet”
“du är tjock”
“Är din rumpa lika trång som din fitta?”
“Är du en hora?”
“du har en fin rumpa ville bara säga det”
“din jävla hora du är så ful så att man kan spotta dig i ansiktet din jävla fitta ful som stryk”
“hade bilderna på dina bröst sparade på min gamla mobil… fml :/”
“vrf sån hora”
“dina läppar ❤ vill gärna ha dom runt min kuk <3”
“lägg upp en nakenbild jävla hora”
“dina nakenbilder är helt underbara särskilt när du står doggy och pillar i fittan :D”
“hahah dumpa din kille, han är såååå otrogen mot dig..”
“vill ta dig doggy och sedan komma dig i ansiktet”
“sjukt fin röv du har, och pattarna också 😀 det räcker för mig :)”

Först tänkte jag sållat bland de här citaten, valt ut de värsta. Sedan insåg jag att det värsta är den sammanlagda mängden – att fem helt vanliga tonårstjejer från Karlshamn fått ta emot en A4-sida grova, sexuella trakasserier och personliga påhopp av människor i deras närhet.

De här meddelandena är utlopp för grova, sexuella fantasier och jag tror inte det är bra att det får fortsätta. Jag tror inte det är bra att 15-åriga killar har en arena där de helt anonymt kan skriva till skolans snyggaste tjej om sina fantasier: “[Jag] ska knulla dig i röven tills du lipar, sen trycka ner kuken i halsen på dig tills du spyr”

Jag tror inte det är bra att mobbare får en arena där de anonymt och ostraffat kan skriva: “Kan du sluta le på alla foton du tar? De är groteskt äckligt och fult när du ler med tandställning!! Fattar du de?! Är inte ensam och tycka detta kan jag lova!”

Jag tror inte det är bra att killar får möjligheten att skriva: “Lägg ut en rövbild, ser din magiska rumpa varje dag i skolan ;)”.
På högstadiet blev jag orolig när jag fått ett hjärta ritat på skåpet. Jag tyckte det var obehagligt att någon gick och spanade in mig utan att jag visste vem det var. Hade jag fått det där meddelandet hade mitt breakdown varit ett faktum.

Jag vet inte vad lösningen är. Att tvinga dem som skriver frågorna att identifiera sig, eftersom anonymiteten bevisligen inte bidrar till något bra? Att informera föräldrar om Ask.fm så att de kan prata med sina barn om vikten av att inte skriva: “dina nakenbilder är helt underbara särskilt när du står doggy och pillar i fittan :D” till sin 15-åriga crush?

Missförstå mig rätt, jag förstår att de här fantasierna kommer finnas kvar hos de här killarna oavsett om man förbjuder det eller inte. Men jag tror det är som att slå in i en vägg när du är arg: du tycker det är skönt att få ut ilskan, och nästa gång kommer du slå två gånger in i väggen. Eller slå på personen du är arg på.

I värsta fall är det likadant med killar (och tjejer, men well) som får utlopp för sina sexuella fantasier på det här sättet. Jag kan ge mig fan på att killen som skriver “[Jag] ska knulla dig i röven tills du lipar, sen trycka ner kuken i halsen på dig tills du spyr”” är lite, lite närmare att göra verklighet av de där fantasierna än han var innan han skrev det där.

Det är inte Puma Swede som får de här frågorna, som ligger uppe helt offentligt för er att se om ni går in på Ask.fm. Det är helt vanliga tonårstjejer från en svensk småstad; det är någons dotter, någons syster, i några av fallen någons flickvän. Och det här sker på en av Sveriges populäraste sidor för unga tonåringar.

Ändå är det inte EN ENDA VUXEN, förälder, politiker, lärare i Sverige som på allvar lyft ett finger mot Ask.fm under de tre åren som det här pågått. I alla fall inte mer än ett par trötta debattartiklar som snabbt försvunnit i bruset och en krass observation i Expressen som konstaterade att fler och fler självmord kopplas ihop med sajten. Inte en enda politiker som på allvar försökt göra något åt den trubbiga lagstiftningen, trots att det är så mycket fint snack om vikten av att minska mobbningen.

Om ni politiker och andra vuxna verkligen bryr er om ungdomars psykiska ohälsa, varför verkar ni inte bry er? Varför ska det krävas hundratals självmord, tusentals polisanmälningar som rinner ut i sanden utan påföljder och slutligen att ungdomarna själva tröttnar på sidan innan det här tar slut?

Kommer ni höja rösten för att se till att den här sortens grova kränkningar på internet kan få konsekvenser med en ny lagstiftning, eller kommer ni återigen säga: “Shit, trist att det här händer”, klicka ner det här inlägget och sedan glömma bort alla de tusentals ungdomar som blir kränkta på Ask.fm varje dag?

Medan ni funderar på den frågan får Ask.fm globalt cirka 154 klick i sekunden av sina 65 miljoner användare.

J.D.

One thought on “Stäng ner Ask.fm nu!

  1. Jag är en gammal man med vuxna barn. Jag har därimot flera barnbarn som kan drabbas av detta. Hade ingen aning om vad ask.fm var innan jag av en ren händelse läste detta. Var mer än chockad över att något som detta finns. Vad, hur ska man då göra, hjälpa till för att få bort något så vidrigt som detta ask.fm? Själv vet jag knappt vad sociala medier är så därför har jag själv ingen ide på vad man ska kunna göra mot ask.fm. Men tala gärna om för mig så hjälper jag mer än gärna till och inga hot i världen biter på mig.

Kommentera, tyck till, diskutera!

