En illa formulerad nyårshälsning

3622581642_dccb03fd18

Jag vill önska er alla ett riktigt, riktigt gott nytt år.

Jag vet inte vem just du är, eller vad du går igenom just nu. Vi har alla något vi försöker dölja, något vi inte vill att andra ska se. Kanske är det något fysiskt; du känner dig för tjock, för smal, du skelar med ögonen eller stammar. Kanske är det något annat; en odefinierad klump i magen, en omotiverad ångest som får dig att vilja sticka någonstans, en rädsla som du inte vet var de kommer ifrån, tankar du inte vill ha eller att du känner dig nedstämd trots att du har allt. Du känner att du inte förtjänar att må dåligt, att det vore bättre att bryta ett ben för att ha en smärta att peka på. Kanske är det något utanför din kontroll; en dålig relation till din farsa, en polare som svikit, rykten du inte kan kontrollera, du har blivit utsatt för något du helst vill glömma eller en crush som gått åt helvete.

Vi har alla någonting vi bär på, och jag vill att du ska känna att det är okej. För jag bryr mig inte, och jag är inte speciell. Vi är åtminstone 5,5 miljarder människor i världen som är så upptagna av våra egna brister att vi är väldigt förstående med vad andra berättar. Oavsett vad du skulle berätta så finns det inget som skulle få mig att kalla dig konstig, inget som skulle få mig att se snett på dig, inget som skulle få mig att tycka sämre om dig än om mig själv.

Du kanske inte vill berätta för någon om hur du mår idag, du kanske inte känner att du behöver berätta om det – och det är också okej. Men den dagen du känner dig redo; öppna upp dig för någon du litar på, någon som – kanske inte förstår – men i alla fall kan lyssna på det du bär på. Ibland behöver vi bara en axel att luta oss emot. Ibland behöver vi bara dra upp luvan, räcka fingret åt världen och gå i dvala framför Netflix, med gitarren, i ett spel. Och det är okej.

Nästa år behöver inte bli som det förra om du inte vill det; bara acceptera hur du mår och försök kämpa från den sitsen du är i just nu.

Om man tränar för att straffa sin kropp och känna det ondskefulla fettet försvinna så tränar man av fel anledning. Man ska träna för att man älskar sin kropp, för att orka mer och för att bli mer som man själv vill. Så är det med allt; du behöver inte prata med någon “bara för att”. Men om det skulle hjälpa dig; gör det. Om det skulle hjälpa dig att ligga en dag framför Netflix, gör det. Men gör det inte för att du hatar dig själv, gör det för att du vill att du ska må bra. Om inte idag så åtminstone någon annan dag. Du behöver inte må bra idag, inte imorgon – men den dagen du känner dig redo, rise and shine! Om den dagen kommer om två veckor eller om två år, det skiter jag i. För du kan inte hjälpa var du är just nu, vad som har hänt dig – för du valde inte att må så.

Ett riktigt gott nytt år till er alla!
/J.D.

Kommentera, tyck till, diskutera!

