Min debattartikel idag föll platt

Journalism

Jag sprang precis en sjukt skön runda i ren frustration. 8 km på ca 40 minuter.

Jag var frustrerad över min senaste text. Kontentan skulle bli: ”Valet behöver inte stå mellan macho och mesig”, men det fallerade någonstans mellan rubrikssättning och innehåll. Iallafall för mig. Mina texter ska vara som att springa barfota över en sommaräng utan att bli det minsta trött, jag vill att motståndet för att ta in innehållet ska vara minimalt. Man ska förstå vad jag menar utan att behöva tyda någon sorts kodspråk, utan risk för missuppfattning. Idag var motståndet långt ifrån minimalt, det var mer som att springa i uppförsbacke efter att ha ätit ett dussin cheeseburgare som låg och guppade i halsgropen.

Jag vet inte var jag föll platt, men känslan jag fick av min egen text när den publicerades var inte den jag ville leverera. Jag kände mig dryg, ordvalen kändes fel, och det första jag gjorde var att skälla ut Nyheter24 för rubriken de valt. Mina texter är otroligt viktiga för mig, fel rubrik eller ingress kan make or break helhetsintrycket. Likt fåglar som överger sina ungar när de plockats upp av en människa så kan jag bli superobekväm med mina texter om någon ändrat i dem.

Vad jag står för, som jag försöker låta genomsyra allt jag skriver, är att varje person ska kunna vara precis hur han eller hon vill. Det är grundprincipen. Vill du vara supermacho, var det. Vill du var supermesig, var det. Men låt det inte gå ut över någon annans rätt att vara den de vill. Var gärna supermacho, men låt det inte gå ut över tjejers rätt att klä sig hur som helst utan att bli tafsade på. Var gärna homofob, men låt det inte gå ut över homosexuellas rätt att ligga med varandra. Var gärna mesig, men låt inte någon sätta sig på dig. Om du inte gillar att folk sätter sig på dig förstås, för isåfall är jag superokej med människor som gillar att bli dominerade också.

Jag har den naiva tron och förhoppningen att inte någon haft möjligheten att välja den han eller hon är idag, inte du och inte de tyngsta kriminella. Jag har också svårt att tro att personer som råkat riktigt illa ut, skadat sig själva eller andra, hade valt att hamna där om de haft makten att välja en annan väg. Men de hade aldrig den makten. Det finns alltid en historia, ett livsöde, fullt av oförutsebara skeenden som lett fram till det liv du lever nu. Det finns en anledning till att personer rånar, mobbar, våldtar – till och med mördar. Jag vill mer än något annat – så fördomsfritt som möjligt, utan att i förväg bestämma mig för hur det ligger till – lyssna på personers historier och förstå vad som lett dem dit de är idag. Min avsikt är aldrig att skriva någon på näsan och säga att: ”Såhär är det, du är sånhär pga denna och denna anledningen”. För jag vet inte. Jag vet inte varför du är som du är, jag är 21 år och har inte gått en meter i dina skor. Och jag hatar mig själv när jag låter som om jag vet eller berättar för någon annan hur det ligger till. För jag vet inte.

Det är svårt att skriva opinionsbildande utan att vara ”antingen eller”, och jag ogillar det starkt. Jag hade gärna skrivit: ”Vissa killar är på det här sättet, men de allra flesta är alldeles normala. Vissa tjejer är på det här sättet, men de allra flesta är alldeles normala”. Jag försöker skriva så när jag kan, men ibland går det bara inte. För ingen lyssnar om man säger: ”Det kanske är så här”, vi lever i en tid när allting ska vara så sjukt säkert. Man ska vara säker på att det är på ett visst sätt, annars är man inte värd att lyssna på. Och jag förstår varför, vi har inte tid att lyssna på alla. Inte jag iallafall. Så vi lyssnar på dem som verkligen vet. Det gör att jag – och alla andra som skriver för andra – ibland gör förenklingar som man sedan blir arg på sig själv för. För vi vet att det inte är så enkelt som vi målar upp det, men ingen skulle lyssna om vi diskuterade det mer utförligt och nyanserat (lol, Björklund). Vi vet att inte killar är på ett visst sätt, och anledningen till att vi generaliserar är inte för att plocka enkla poäng. Det är för att få någon att lyssna.

Jag tror jag kommer skriva skönlitterärt ett tag, lägga debattartiklarna på is. Försöka ro iland boken jag skrev, den slutade på ca 200 sidor och är nu inskickad till ett gäng olika förlag. Det vore också kul att få rull på lite intervjuer, djupgående intervjuer med intressanta människor som man skulle kunna lägga upp här! Men vi får se vad som händer. Stay tuned. 😉

Jag ville bara avreagera mig. Rättfärdiga mig om någon såg min text och tänkte: ”That motherfucker”. Ha d gott,

J.D.

One thought on “Min debattartikel idag föll platt

  1. Hej, var inte ledsen. Det är inte så farligt.

    Alla vet att N24 sätter helt vansinniga rubriker så det reflekterar inte på dig.

    ”Vill du vara supermacho, var det. Vill du var supermesig, var det. Men låt det inte gå ut över någon annans rätt att vara den de vill. Var gärna supermacho, men låt det inte gå ut över tjejers rätt att klä sig hur som helst utan att bli tafsade på.”

    Både här och i din text på N24 missar du en sak (vilket inte heller feminister verkar ha kläm på). En stark anledning till att en del killar i grupp beter sig illa är att inga med vettigt fungerande moralkompass orkar hänga i de här grupperna och vara bra inflytande. I valfrihetens och mobilitetens tidevarv är det enormt lätt att kasta bort en bekantskapskrets och byta mot en som passar en bättre. Dåliga och ej givande kompisar är lika avdragsgillt som toapapper om du är rörlig och smart. Det är det här som gör att vissa grupper börjar bete sig värre och värre. De har bara varandra och ingen som kan värma dem till en högre temperatur.

    Skulle någon kille ta åt sig av det du skriver och vända sig emot det som kallas machokultur skulle det vara högst en eller två gånger innan han ändå letar upp några andra att vara med. Problemet kvarstår i stort sett.

    En annan sak jag tror, speciellt om man skriver på N24 är att vill man få ut ett budskap bland män, skriv något som tilltalar dem också.

    I ämnet du valde finns det ju en del att dra ifrån också. En annan sida av den självsäkre mannen är ju att han inte är slav under andras bekräftelse och kommer inte att hoppa på chansen att få ligga med vem som helst. Passar hon inte honom så har han självrespekt nog att rata och känner aldrig att han går miste om något ändå.

    Något sånt tror jag hade gett bra respons. Ger du dig in i könsdebatter så släng alltid i väg en känga åt andra hållet också. Det behöver inte vara så dräpande, men om du gör det så tror jag att de du vill nå ut till har lättare att ta till sig.

    Lite blandade tankar…

    Fortsätt skriv och lycka till!

Kommentera, tyck till, diskutera!

