Diggar David Bowie och pizza i midsommarregnet

summer-rain

Ordningen återställd. Världen som den ska vara. Det är juni och det regnar. Ja. Nu kör vi. Midsommar, UH. ÖH!

I helgen var jag på Sweden Rock Festival. Jag vet hur det låter. Blekfeta, medelålders män som blir grisrosa i den tidiga sommarsolen, går runt i svarta tröjor och tror att de är 15 igen. Ni är inte det, sluta. Fast jag gillar det. Eller jag gillade det. Förut. Nu klarade jag två dagar och en natt i tält, sen packade jag grejerna och stack hem. Queen som spelade på torsdagen var asbra, sättet de hyllade Freddie på var underbart. Twisted Sister på fredagen – not so much. Lördagen skippade jag. Det var helt enkelt NOG. Jag trivs mer och mer med att vara nykter. Det gjorde jag inte på samma sätt när jag var 16.

Jag blir mer och mer trött på debatt. På att tycka bestämda saker. Jag gör ju aldrig det, tycker särskilt bestämt alltså. Hela konceptet med ”debatt” går ut på att man ska veta, och jag hatar det. Jag vet inte.

När jag tänker så pågår alltid en dialog i mitt huvud. ”Det kanske är såhär, men det kan precis likväl vara på det här sättet. Det skulle också kunna vara såhär. För 100 år sedan hade man sett på det såhär. I en annan del av världen hade det här varit det självklara, inte det jag tycker.”

När jag skriver debattartiklar måste man bestämma sig för vad man tycker. Och stå fast vid det. Det tycker jag inte om, jag vill beskriva något och sedan låta den som läser ta ställning själv. Jag vill inte skyffla en åsikt i munnen på någon, det finns det redan så många som gör.

Om jag någon gång skulle jobba med detta vill jag nog hålla mig till att skriva krönikor. Då slipper jag bli arg på mig själv efteråt också för att det låter som om jag är säkrare än jag egentligen är. Jag är inte säker, ok. Jag vet ganska lite om världen.

Jag måste hålla mig till att publicera mina egna grejer också, i alla fall nu i början. Så små saker kan påverka en text så mycket, om någon ändrar i dem. I helgen skrev jag artikeln: ”Håkan Hellström, du måste fortsätta stjäla”. Vad jag menade var att jag gillar när Håkan Hellström tar influenser, små rader ur låtar, och integrerar i sin egen musik. För det blir så jäkla bra. Jag menade också att, om man bara tar två rader till en i övrigt egenskriven låt, behöver man inte credda den andra artisten.

Personen som publicerade den la till ”låtar” i slutet av rubriken. Så det blev: ”Håkan Hellström, du måste fortsätta stjäla låtar”. Jag tycker det blir fel. Men det kanske bara är jag. Det är i alla fall skönare när man själv har full kontroll över innehållet, som här på bloggen.

I alla fall. Det regnar ute, och jag börjar inte jobba på Sydöstran förrän på måndag. Men alla mina polare jobbar, så det suger ju. Nu sitter jag (rastlös som tusan) och lyssnar igenom gamla Bowie-album, tittar på Svensson Svensson och läser Daniel Kahnemans  ‘Think Fast, Think Slow’. Och ikväll ska jag beställa pizza. Fyfan vad gott.

Det är oroväckande hur glad jag kan bli av att tänka på mat. Det är en accelererande kurva som blivit brantare det senaste halvåret, jag kan komma på mig själv med att bli genuint lycklig av att tänka på köttfärspaj. En vacker dag kommer det komma ifatt mig. Jag kommer bli tjock, alltså. Men inte idag. Inte så länge det finns podcasts att springa till.

Egentligen gillar jag inte att jag gör det här till en censurerad version av min dagbok. Min dagbok MINUS mina omaskerade tankar och känslor. En blogg är ju alltid lite, lite filtrerad. Men jag antar att det får vara så. Tills vidare. Tills någon monterar bort filtret och hela årets damm blåser ut i rummet. Men man gillar ju inte det heller, dammet alltså.

Ta hand om er!

J.D.

Kommentera, tyck till, diskutera!

