Efter Bråvalla hugger Zara Larsson vilt med en oslipad yxa

Zaralarss.png

144 tecken. Min hatkärlek till de där 144 jävla tecknen är precis som min relation till cheeseburgare. Små, lättkonsumerade, mättande. Samtidigt – den oundvikliga gurkan i mitten. Den som lämnar en med en lite syrlig, bitsk smak i gommen. Jag skulle kunna prata en timme om hur orimligt det är att  höja priset till 13 kronor och fortfarande ha kvar den där förvanskade helvetessaken som ligger insjunken i den himmelska osten, men… ah, jag antar att Max kommer straffa McDonald’s. Om inte så kommer Gud göra det.

Zara Larssons Bråvalla-tweets var det.

Den essentiella background-storyn: En tjej blir våldtagen av en kille i publikhavet till Zara Larssons konsert. Vissa tjejer skriver genast: ”jag hatar killar”, vissa killar skriver lika fort: ”inte alla killar våldtar”. Here we go again. BRA, BRA JÄVLA START PÅ DISKUSSIONEN.

Jag förstår grejen. Jag förstår att Zara Larsson menar att en grupp i social- och kulturell maktposition inte mår lika dåligt av att bli generaliserad som en utsatt dito. Jag förstår killarna som blir frustrerade över att bli uthängda som potentiellt onda.

Bra, jag förstår båda sidor. Nu: vart tar det oss? Till killar som säger: ”ah jag skulle iallafall aldrig kunna tänka mig att våldta någon” och tjejer som säger: ”nej men fan vad duktigt då”. Och våldtäktsmannen? Han sitter vid sidan om och tänker: ”jag skulle sure as hell kunna tänka mig att våldta någon, och I think that’s what I’ll do”.

Fattar ni inte att vi måste backa varandra i det här, både killar och tjejer? Även om ni inte menar något illa med att ”alla killar våldtar” så låter det faktiskt lite så. En kille som inte läst 30 poäng genusvetenskap (läs: de flesta) kommer inte tänka: ”jaha, hon menar att det finns strukturer hos det manliga könet som lett till att…”. Han kommer tänka: ”Men vad fan, det är INTE jag och mina kompisar”. Och sen kommer han kalla Zara Larsson och alla andra feminister för dumma i huvudet, vilket gör att han aldrig kommer kalla sig feminist. Även om han i grund och botten kanske är feminist.

Det tar en fullständigt livsviktig diskussion till en nivå där killar är ”mansgrisar” och tjejer är ”batikhäxor”. Och männen som verkligen är kapabla till våldtäkt, de ger sig inte in i diskussionen alls. De blir inte arga, allt taskigt man säger om dem är ju mer deskriptivt än anklagande. ”Yes, that’s me.” Det innebär att diskussionen landar mellan ganska vanliga killar som känner sig anklagade och ganska vanliga tjejer som känner att killarna inte greppar eller tar ansvar.

Vi behöver killarna on-board om vi ska kunna förändra samhället, hur lite vissa än vill tro det. ”Ja men vi väcker ju diskussionen”, ja, men ni väcker fel diskussion. Den feministiska kniven måste bli mer kirurgisk. En kirurg identifierar problemet, tar fram kniven och skär ut tumören ur kroppen. Hon ögnar inte hela patienten, nickar tyst och drar fram den oslipade yxan. Då kommer patienten protestera på ett sätt som han inte gjort om han själv fick se problemet och hålla med om att det borde opereras bort.

Så länge man slipar kniven, och riktar den rätt, tycker jag dock man kan hugga hur jävla hårt man vill.

 

J.D.

One thought on “Efter Bråvalla hugger Zara Larsson vilt med en oslipad yxa

  1. OH vad glad jag är att läsa detta inlägg. Jag skrev idag om #tafsainte och att jag vill ha armband för att visa mitt stöd, precis som jag hade en scarf med regnbågens färger vid pride paraden och liknande skosnören vid Orlandoattacken.

    Men ibland är jag så rädd för att ta ställning i denna fråga, rädd för att få feministsvansen över mig som jag är att få SD-svansen över mig i angående flykting krisen.

    Ibland när jag läst kommentarer på inlägg så ser jag inte vilken svans som kommenterar ämnet förrän jag ser frågan. Jag som man vill inte bli kommenterad som djävla kärring när jag går omvägar förbi ungdomsgäng. Jag tror jag känner samma hat mot avsändaren son hotar mig med att skära tasken av mig en mörk natt, som en kvinna som får höra att de skall få en kniv i fittan.
    När jag pratade om flyktingar var det personer som direkt påpekade inta alla flyktingar. Lika så när jag pratade om hemtjänstpersonalen inte all personal. Men det är ok att prata om män, alla män.

Kommentera, tyck till, diskutera!

