När hemlängtan sliter i kroppen

20161004_194736

För er som följt mig på instagram (för er andra: lundbergjd) så vet ni att jag varit i Frankrike i lite mer än en månad nu. Mest i Marseille där jag pluggar, men också i mer eller mindre närliggande städer som Paris, Monaco, Nice och Cassis.

När man sitter på de där tågen är det lätt att luta huvudet mot fönsterrutan, slå på Dylan eller The Smiths, dra en djup jävla suck av lättnad och tänka att man är framme. Jag är framme dit jag ville komma när jag var sexton, det var det här jag drömde om varenda dag på väg till och från skolan. När jag lutade huvudet mot fönsterrutan, parerade regndropparna med blicken och lyssnade på There Is A Light That Never Goes out. Att komma ifrån Asarum och ut i världen.

Ändå är det så lätt, speciellt dagar som idag, att längta hem. Häromdagen var vi på IKEA. Jag har alltid haft ett komplicerat förhållande till IKEA. Nu var det otroligt enkelt. Jag flöt fram mellan hyllorna. ”En soffa som heter Göteborg!” mumlade jag och log som en psyksjuk. Tindrade med ögonen. Fnittrade när jag berättade för min taiwanesiske vän om Kalles Kaviar. Jag som aldrig gillat Kalles Kaviar. Jag som aldrig gillat svenskar som berättar om Kalles Kaviar som något typiskt svenskt. Ändå köpte jag med mig en tub hem, för typ fyrtio spänn. Och en påse köttbullar. Och lite lösgodis.

Ikväll sitter jag här och känner den där hemlängtan slita i mig. Äter en macka med Kalles Kaviar och bejakar varje tugga. Jag kräver inte mycket, jag vet att jag skulle längta tillbaka hit efter bara några dagar, men en tacofredag med mamma och pappa vore helt på sin plats. En nationskväll med grabbarna i Lund. En juldag med gänget i Karlshamn. En öl i bastun ute vid Nytorpet. En tre timmar lång promenad med Robin, en såndär promenad som vi haft typ tre-fyra gånger i veckan sedan första året i gymnasiet. Som vi fortfarande har varje gång jag kommer hem. Att få handla i en butik där jag förstår något av vad kassörskan säger. Där de säljer köttfärs. Där jag kan hitta precis de där märkena som jag alltid brukar köpa, smakar som jag känner igen. Noblesse. Jag skulle fan döda för en ask Noblesse.

Det behövde jag förresten inte göra. Mamma skickade ner en ask Noblesse i förra veckan. Det är ju helt galet att jag har ett beroende av Noblesse av alla saker, men det var så gudomligt. Chokladen hade smält lite och blivit till insjunkna staplar på vägen hit, men det var ändå den bästa chokladen jag ätit. Någonsin. Det smakade Game of Thrones-måndag.

Nyss var jag ute och sprang. Jag har varit förkyld i tre veckor, precis som alla andra utbytesstudenter. Det verkar vara SAMMA mekanismer som när Hernán Cortés kom till aztekerna, men utan den asymmetriska maktbalansen. För gud vet att fransmännen håller dina bollar DJUPT nersjunkna i sina händer. Jaså, var kylskåpet sönder när du kom? Ja, då kan du få betala oss 280 euro för att den andra hyresgästen inte gjorde det. Jaha, råkade jag ta sönder din syltburk när jag reparerade kylskåpet? Ja, då lämnar jag den här på golvet så kan du plocka upp det med sopkvasten du fick köpa själv eftersom studentboenden i Frankrike inte tillhandahåller sån lyx.

Men jag var i alla fall ute och sprang. Jag sprang sex kilometer, upp på ett berg i en nationalpark här i närheten. Det är ett berg av kalksten som tornar upp sig över medelhavet. Inte för att jag såg medelhavet, det var alldeles för mörkt. Men jag såg stjärnorna som just börjat krypa fram. Och månen. Samma måne som kanske vissa av er ser om ni tittar ut genom fönstret nu.  Så jag tittade upp mot den, tog en bild och drog ett djupt andetag av den krispiga kvällsluften. Då kändes det lite närmare, allt det där. Sverige. Ni. Min familj. Mina vänner.

Hur långt ifrån varandra vi än är i tid och rum så ser vi ju samma stjärnor. Samma stjärnor som jag såg när jag var sexton. Samma stjärnor som aztekerna såg. Det är en fast hållpunkt som aldrig kommer förändras oavsett vad vi gör eller var vi befinner oss, och det finns något tryggt i det. Kram på er!

/J.D.

Kommentera, tyck till, diskutera!

