Mitt problematiska förhållande till födelsedagar

20161008_095418

Sitter på en buss mot Béziers. Älskar att åka buss på morgonen. Jag är totalt antisocial under resan, naturligtvis. Sätter i hörlurarna, lyssnar på Krunegård och sitter och antecknar små osammanhängande textrader i ett block.

I förgår (för mig var det igår, jag måste titta dagen efter pga går inte se dplay live i Frankrike) var Pernilla Wahlgren med i ett inslag i Breaking News med anledning av familjen Wahlgrens nya realityserie. På frågan vad som kändes jobbigast med inspelningarna av programmet svarade hon: ”Att visa upp våra stökiga rum”.

Jag älskar det på ett helt oironiskt sätt. Ozzy Osborne hade ju aldrig svarat så. Inte familjen Kardashian heller. Det säger något om hur välfungerande Sverige fortfarande är som land. Man skulle förstås också kunna vara tråkigt kritisk och säga att det säger något om hur förutsägbar Sveriges kändiselit är, men… ju längre jag är ifrån Sverige, desto mer okritiskt blir jag till förutsägbarheten. Frankrike är totalt oförutsägbart, och jag har insett hur mycket jag hatar det. Jag gillar när man har någon sorts kontroll över… situationer. Sin tillvaro. Sitt liv.

Robin fyller 21 idag. Det innebär att det bara är fem månader tills jag fyller 22. Jag har alltid haft ett problematiskt förhållningssätt till födelsedagar (både min egen och andras), men det blir bara värre ju mer jag panikar över att jag inte pallar bli äldre. Förut har det bara handlat om uppmärksamheten. Jag har alltid varit så obekväm med att få uppmärksamhet bara för att det är en viss dag på året, inte för att någon faktiskt brydde sig om mig eller att jag gjort något bra. Man vet liksom att många av dem som hör av sig inte hört av sig om det vore en vanlig onsdag, och jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det. Man vill ju rent reflexmässigt vara supertacksam, samtidigt vet jag inte om man kan känna äkta tacksamhet i en så artificiell situation.

På samma sätt är det förstås med andras födelsedagar. jag visar gärna uppskattning vilken dag som helst när jag KÄNNER det, men att göra det på kommando tar typ musten ur en vänskap. För vad betyder vänskap om man behöver en särskild dag när man säger: ”åh grattis hoppas du får en helt underbar dag” och de andre ska svara på ett lika tillgjort sätt. Man vet liksom att man aldrig snackar så med varandra i vanliga fall. Man vet också att man kanske inte hört av sig om det vore en vanlig dag. Det är ju superfalskt. Därför brukar jag försöka hålla mina grattis korta och höra av mig en vanlig dag istället. Men då känner man sig ju som ett svin istället, när andra (som känner din polare sämre) ger mer heartfelt grattishälsningar.

Äh, jag vet inte. Nu har jag iallafall ett problem till, när jag (utöver att jag aldrig riktigt uppskattat att fylla år) dessutom får panik över att bli äldre. Eller, i teorin får jag inte det. Jag ser fram emot att bli trettio, ha ett schysst jobb, börja fundera på att skaffa barn osv. men i praktiken får jag det. ”Vad gjorde Dylan när han var 21?”. Tänk så om ett par kändisar så är snart vem som helst i en JÄVLA livskris. Man har ju inte uträttat någonting i jämförelse, känns det som. Och nu ska jag dessutom bli 22. Det är ju en klyscha, men jag hade gärna stannat på 20 ett tag och fått andas. Tänka över var jag varit och var jag var påväg. Men livet fortsatte nerför tidens brant som ett mynt kastat i havet. Skoningslöst sjunkandes mot gyttjan, hela tiden med mer vattniga minnen över sig än förut.

Nu ska jag lägga huvudet mot rutan och lyssna på Pascal. Älskade dem, innerligt. Det är inte klokt vilken respekt jag kan ha för den sortens personligheter. Följ mig på instagram så lovar jag en bild från Béziers idag.

J.D

Kommentera, tyck till, diskutera!

