Två dagar i det superautentiska Béziers

img_20161009_135247

Bästa känslan: när man verkligen vill höja volymen på musiken men tror att man redan maxar och så trycker man på volymknappen och upptäcker att det fanns ett snäpp kvar. Öronorgasm.

Så i helgen var vi i Béziers. Jag skulle kunna beskriva i detalj hur mycket jag älskar den här superautentiska franska staden, men hur kul vore det egentligen? Jag själv har noll tålamod med att läsa andras reseberättelser. Som att höra någon berätta om sitt jävla sommarlov, gosh. Dessutom: kan inte bara vyer få tala för sig själva ibland? (Se fler bilder på instagram, @lundbergjd)

Desto roligare: jag hittade en handskriven bok på ett antikvariat här. Man kan se att personen som skrev den lagt sjukt mycket tid på den. Omslaget är av sammet, och på varje sida har författaren målat ett mönster för att rama in texten. Som man gjorde under medeltiden. Texten är någon sorts remix på Vie Devote, en gammal religiös skrift. 2 euro. ATT jag köpte den. Först ska jag översätta den för att säkerställa att jag inte går miste om hemligheter a la Da Vinci-koden, sedan ska jag imitera handstilen tills jag kan den.

Det här är ju någons version av att bygga en katedral. Så här mycket tid lägger man inte på en bok som uppenbarligen inte är gjord för massproduktion eller för att andra ska läsa, om den inte snarare är en hyllning till någon som inte är ”någon annan”. 2 euro är ett HÅN.

20161008_182909

Over and out,

J.D.

Kommentera, tyck till, diskutera!

