Här förstörs solsystemets bästa utsikt av en trist kameravinkel

NASA har alltså satt upp en direktlänk med en kamera fäst utanpå ISS. Coolt! En livestream som visar det roterande jordklotet, ackompanjerad av klassiskt new age-ig avslappningsmusik.

Jag skulle kunna titta hur länge som helst (eller skulle jag det egentligen, det händer ju ingenting? Säger jag bara så för att jag känner att jag borde känna så inför en såhär ”fantastisk” grej?) om det inte vore för den katastrofala kameravinkeln. Det måste ju gå att fästa kameran på ett bättre sätt? Längst ut på en av solpanelerna? Gör jag mig själv dum när jag säger så?

Överhuvudtaget så måste jag säga att jag förväntade mig mer av jorden. Det här är ju en supertråkig, okrispig bild att sitta och titta på. Som en brasvideo utan sprakandet från elden. Samtidigt anstränger jag mig verkligen för att uppskatta det fantastiska i att människan åstadkommit detta, men det GÅR INTE.

Det här borde ju vara dödsstöten för NASA, de borde inte få finnas mer när de åstadkommit något såhär dåligt. SpaceX borde ta över allt NASA gör, Elon Musk hade aldrig gått med på detta. Han hade fäst åtta kameror på åtta olika ställen och anställt ett helt kontrollrum som hela tiden valde ut den bästa vinkeln.

Samtidigt inser jag att det jag sysslar med just nu måste vara ett av kriterierna för att räknas som en bortskämd pöjkadrövel som inte borde få finnas. ”Jaha, en stream där man kan se jorden från rymden i livesändning dygnet runt? Fantastiskt. Trist att de pissade bort kameravinkeln, var ligger fikarummet?”

/J.D.

Kommentera, tyck till, diskutera!

