”Min lärare är coolare än din…”

marocko-barnhem
Foto: Jesús Del Río (läraren som texten handlar om, bilden är tagen på barnhemmet i Marocko) 

Idag efter lektionen stannade vi och pratade lite med vår lärare som varit krigsfotograf. Han visade två skottskador som han fått under kriget i Bosnien, en i handleden och en i benet. Jag frågade honom vad som är det viktigaste han lärt sig för att överleva vid frontlinjen.
– Listen to the silence. If things get quiet, get out of there. Sometimes everything gets quiet, then five minutes later the building you were in explodes.

Han berättade att han slutat med krigsfotograferingen eftersom han blivit för långsam. Istället driver han sedan några år tillbaka ett barnhem på ett berg i Marocko där han och några andra hjälper 222 barn i extrem fattigdom. När jag sa att det var ett extremt coolt initiativ så berättade han att han ska ner dit i december, och frågade om vi ville följa med några dagar.

Det skulle isåfall betyda att vi åker dit från Marseille någon gång december, stannar tills några dagar innan Håkan-konserten i Malmö och tar flyget direkt därifrån till Sverige. Jag har verkligen inte bestämt mig för någonting, men det känns som en chans man inte borde sumpa. Att få inblick i en av de mörkaste sidorna av Marocko och dessutom få chans att hjälpa till på riktigt tillsammans med en man som tidigare arbetat som krigsfotograf åt FN.

Hans historier gjorde mig ännu mer sugen på att själv arbeta som krigskorrespondent i framtiden. Eller åtminstone med någonting där man skildrar något riktigt. Det enda problemet är att jag har superdåliga reflexer, så jag skulle antagligen bli skjuten på fläcken. Dessutom är jag feg också, ett mindre praktiskt drag om man ska hushålla på frontlinjen. On top of that är jag inte heller så karismatisk som den här underbara mannen, så jag är inte säker på att jag skulle kunna snacka mig ur några knipor alls.

Ha en toppenhelg allesammans! Var snälla mot någon som inte förtjänar det, drick er fulla och lev livet så som det ska levas – kravlöst.

/J.D.

Kommentera, tyck till, diskutera!

