Lynchstämningen skrämmer mig mer än clownerna

clownskrack

“Tar med mig bollträ och ger mig ut efter dem nu”, “ser jag dem slår jag ner dem”, “varför körde du inte över dem med bilen?”

Det är gedigna, vanligtvis ganska hyggliga, föräldrar som det senaste dygnet skrivit detta på Facebook. De ska alltså ge sig ut med bollträ och jaga någon tolvåring som står och ylar i en billig Buttrickskostym med sin storasyrras läppstift smetat över ansiktet.

Kom igen. Jag fattar att barnen blir rädda. Jag fattar till och med att vi andra blir rädda, för mig känns det som om barndomens största rädslor kommit tillbaka för att hemsöka mig: poliser och clowner. I en ondskefull mix.

Men ni föräldrar kan ju inte agera efter det. “Pappa som vanligtvis är superkänslosam och berättar att jag ska titta vänster-höger-vänster vid övergångsstället tycker det är okej att man slår dem vars ansikten inte syns, för då ser man ju inte hur hans ansikte förvrids av smärta när man sparkar honom mellan revbenen. “

Det är bara en tidsfråga tills någon – och risken är betydligt större (90-10) för clownerna just nu – blir svårt misshandlad på grund av den här hysterin. Det kommer inte vara av en ansvarsfull vuxen, det kommer vara av ett stökigt tonårsgäng som känner att det är okej att ge utlopp för sina aggressioner mot clownerna nu eftersom alla vuxna uppenbarligen ger grönt ljus för det.

Knyt på löpardojjorna. Spring ifatt den där emotionellt skadade tolvåringen/femtonåringen/artonåringen. Dra av honom Buttricksmasken. Torka av honom läppstiftet. Sitt ner på trottoaren och prata med honom om vad han sysslar med och varför det inte är okej. Ring polisen om det behövs.

Gör det som föräldrar alltid har gjort när stadens problematiska ungar (och God knows att jag råkat ut för dem) tagit chansen att terrorisera de andra barnen. Det är ju en människa, det ÄR ju inte en clown. Det ÄR ju inte en walking dead-karaktär som måste förintas.

Om vi alltid agerade på våra känslor så skulle dödsstraff vara legalt. Då skulle lynchstämning mot personer i Buttricksmasker vara berättigad. Då skulle de där ungjävlarna ha råkat ut för den här behandlingen redan när jag var åtta år och en tolvåring i gul cykelhjälm jagade mig på cykelbanan. Jag ville så klart att mamma och pappa skulle slå honom, men de gjorde inte det: för jag reagerade som ett barn och de reagerade som vuxna.

Att han den här gången kommit tillbaka i clownmask och läppstift förändrar ingenting. Låt barnens reaktioner stanna hos barnen, och hantera det här problemet som de ansvarsfulla föräldrar – och goda förebilder – ni faktiskt är.

/J.D.

10 tankar om “Lynchstämningen skrämmer mig mer än clownerna

  1. Bra analys och stämmer nog i de flesta fall men där Clowner nu har knivskurit vanliga människor så blir det ju mer komplicerat. Då är det inte en buttricks historia längre. De jagar andra människor. Om 12 åringen hoppar ut framför en äldre människa med dåligt hjärta o denne dör? Poliser finns det ju knappt inga kvar..jag kommer inte jaga dem men senast idag vill inte ens min 19 åriga dotter ge sig ut på stan eller åka till jobbet tidigt på morgnarna…så skämtet är fan inte ett skämt längre. Och tyvärr tror jag vi kommer få se mer lynchmobbar då det är en symptom på ett rättssamhälle som totalt havererat.

  2. Nu lilla vän, Ska jag ge dig en trestegsraket för att eliminera den här ”risken” du pratar om:
    1. Klä inte ut dig till clown
    2. skräm inte okända människor
    3. Gå inte ut

    Och nej det finns inga argument för ”bara för att man skrämmer någon förtjänar man inte att åka på stryk”, det är något man bör haft i åtanke redan innan man gav sig ut enbart för att jävlas med andra. För den delen har du dessutom lagstöd att försvara dig läs bruka nödvändigt våld om någon hotar person eller egendom, hoppar det fram en person utklädd till clown i syfte att skrämma dig så brukar den vanliga reaktionen bli att du känner dig hotad, annars hade du inte blivit rädd eller hur?

    Men du kanske är inne på samma spår när det gäller rånare som använder replikor av riktiga vapen och blir skjutna av polisen som uppfattar det som riktiga vapen? ”Men det var ju inga riktiga vapen, varför gick de inte fram o pratade med dom istället?”

  3. Nu är det så att många av clownerna inte alls är tonåringar utan myndiga män. Personer i 20-30 års åldern som ger sig på främst kvinnor och barn.

    Jag har pratat med mitt barn nu om saker som ofredande, olaga hot, brott mot vapenlagen. Vi har diskuterat vad barnet ska göra om det kommer en clown till skolan för att skrämmas. Hans spontana förslag på åtgärd var att springa till fröken och säga till. Våran åtgärdslista är hitta någon som kan ringa polisen eftersom att det är ett brott att hota andra människor.
    Vi har förklarat att de flesta clowner är personer som inte förstår bättre, som tycker att det är kul att skrämmas och inte förstår att det kan få allvarliga konsekvenser.

    Jag har tagit mitt ansvar som vuxen och förälder.

    Men du har fel i din text. Ja, det finns tonåringar som hakat på trenden och ägnar sig åt relativt harmlösa bus. Problemet är att det är en massa vuxna män där ute också, med riktiga vapen, som hotar folk.
    Som förstör egendom som bilar etc och skrämmer slag på andra, eller i vissa fall till och med skadar folk fysiskt. I England är det flera fall av attacker med machete. I Varberg har vi en knivhuggning. Personer har omringat och trackasserat en gamling med rullator. Det är inte bara oskyldiga pojkstreck.

  4. Hej! Jag kan hålla med dig om att lynchstämning är mycket obehagligt. Men att dessa clowner skulle vara emotionellt skadade barn/ungdomar håller jag inte med om. Det verkar snarare som att det handlar om killar i 20-30årsåldern. Denna ”clownhysteri” är ett fenomen som startade i USA och som har letat sig till Sverige via medier och sociala medier. De som sysslar med detta är fullt medvetna om den skräck de sprider. Speciellt när de beväpnar sig med knivar och yxor. Och går du runt på stan mitt i natten, maskerad och beväpnad… Då får du faktiskt räkna med att någon kommer avväpna dig medelst våld inom gränsen för nödvärn. Skulle jag bli hotad av en av dessa clowner hade jag i första hand sprungit, men blir jag trängd kommer det smälla. Du förminskar gärningen och sprider en falsk bild av dessa clowner som ofarliga barn. Det är inte bra.

  5. Jag förstår inte ditt resonemang i denna fråga. Du har uppenbarligen missat dom inlägg i pressen där folk blivit attakerade av clowner med tillhyggen så som manchetes mm. När du blir vuxen och skaffar egna barn så får jag verkligen hoppas på att dom får träffa några av dina snälla clowner med gula cyckelhjälmar på circus istället för dessa IT-inspererade våldsclowner som härjar ute på gator och torg just nu. Ta du och titta på filmen IT, eller på svenska DET, så kan du förstå bättre hur folk reagerar. Jag har en systerdotter som bor i Skänninge utanför Mjölby. Ett litet samhälle som blivit utsatt av dessa clown individer. Hon lider av Coulrofobi (clownfobi\clownskräck), skulle du kunna förklara för henne att det är ”trasiga icke ondskefulla” människor bakom dessa masker. Dessutom så gör dessa individer att många barn som tidigare gillat clowner nu kanske aldrig mer vill gå på cirkus eller kalas där det förekommer clowner.
    Och om du för ett ögonblick tror att det är barn bakom ens en 5:e-del bakom dess masker, tänk igen.

    • Vill man engagera sig i en diskussion (särskilt med en sådan glöd) så tycker jag inte det är för mycket begärt att man läser lite av det som skrivits tidigare, halvorättvist att jag ska behöva sitta och upprepa mig om och om igen bara för att du inte känner för att läsa de trettio sekunderna av tidigare kommentarer som behövts för att få svar på allt det du undrar om.

      Du har rätt att ta till så mycket våld som krävs i en situation där du känner dig hotad. Samma sak om ditt barn blir hotad. Men du har inte rätt att ge dig ut efter den som skrämt ditt barn med bollträ, clownmask eller ej. Läs mer här: https://skriftsomgift.wordpress.com/2016/10/17/valkomna-clownentusiaster-av-alla-slag/

      Ha det,
      /J.D.

Kommentera, tyck till, diskutera!