Dag 15: Jag ger upp.

147.jpg

Okej. Den här gången skulle det inte hända. Men det hände.

Jag längtar hem jättemycket. Jag saknar min familj, alla mina vänner och Sverige. Till och med den riktigt krispiga kylan, den där bitande kölden jag vet att jag kommer hata så fort jag sätter foten på Kastrup.

Jag hatar att vara den där svensken som romantiserar IKEA när jag är utomlands, för jag har alltid tyckt att hela den där utlandssvenska rörelsen är ganska generande. Men nu är jag där. Jag älskar IKEA, känner känslor jag aldrig förknippat med dem tidigare. Idag hade jag en helt ledig dag när ingen annan hade det, och då åkte jag dit ensam för att bara vara. Jag skulle inte ens köpa något särskilt.

I flera timmar gick jag runt där, bland gifflarna, kaviarn och skyltarna på svenska. Varuhusdesignen jag känner igen så väl. Där jag spenderat så många timmar tillsammans med mamma och pappa när jag var liten. Jag vet inte hur jag ska sätta ord på känslan, men ärligt talat var det lite som när man går in i en kyrka och möts av värmen från de tända ljusen. En trygghet i att ”härinne är världen lite lättare att förstå än därute”. Så när jag gick runt därinne och hittade julmusten… då gick det inte att motstå.

Jag BORDE inte (eller borde jag?! BORDE jag inte det?) tänka såhär, men vad fan. Jag är en kille som ska äta gott och må bra, vara glad, sprida glädje omkring mig. Inte tvinga mig fram genom en massa trista dieter. Det är ju inte dem man minns som sina ljusa ögonblick i livet när man ligger där om sextio år. Så återigen: vad fan. Dieten kan jag ta i januari. Eller februari. När maten inte gör mig så mycket GOTT som den gör mig just nu.

För den där julmusten var ta mig fan det bästa jag druckit. Och lussekatterna. Och pepparkakorna. Och det svenska lösgodiset. Helvete vad bra det var. Vad nöjd jag är med mitt beslut. Och FEMTON dagar?! Personbästa! Herregud, jag är STOLT över mig själv. För att uttrycka min stolthet över mig själv så köpte jag en SUPERMJUK gosedjurshund. Perfekt filmsällskap under de sista veckorna i Frankrike: med pepparkakorna, glöggen och julfilmerna!

Bästigaste hälsningarna,
Jonathan

Ps: Bilden i topp är från Grenoble. Ds.

3 thoughts on “Dag 15: Jag ger upp.

  1. Ja du har all rätt att vara stolt! Mycket klokt resonerat och bra jobbat!

    Tack för en allmänt vettig blogg, för övrigt. En av internätets bättre platser!

  2. Quelle catastrophe!! Du gav alltså upp bara så där!? Och om 60 år? Då är det ju just det du kommer att tänka på.. förbanna dig själv för att du blev en ballong, bara för att du inte kunde hålla en enda jävla diet då du var i Frankrike..!! 😉
    Men visst, jag förstår dig. Om man är i Frankrike, landet med världens godaste mat, vackraste brudar, finaste vyer, trevligaste människor, ja då måste man unna sig saker! 🙂

    Om du vill se lite mer av Ikea utan att behöva åka dit, kan du kolla detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=Iuw-CLkYqEw
    En del ur en av Frankrikes popiläraste komedier, Fais pas ci, fais pas ca.

    Förövrigt, såg du min far i Lyon? 😉

Kommentera, tyck till, diskutera!

