La La Land är en applåd about to happen

LaLaLand.jpg

Musikalnumret är slut. Allt är tyst. Impulsen och hejdandet av densamma flyger igenom mitt huvud på en millisekund. Mina händer rör sig mot varandra och min hjärna skriker i falsett:
– Är du inte klok?! Du kan inte applådera i en fullsatt biosalong, din dåre!

Det händer inte bara en gång. Flera gånger under den två timmar långa filmen tvingas jag stoppa mig själv. Efter ett nummer tänker jag att: ”nu. Nu måste alla ha känslan av att en applåd vore lämpligt. Är det nu jag ska dra igång den?”. Sedan kommer jag återigen till mina sinnes fulla bruk. Herregud, jag skulle ju framstå som en galning. Folk runtomkring mig skulle luta sig åt sidan, titta förskräckt, undra om jag tror att jag befinner mig på en teatervisning. Jag skulle tvingas sjunka så djupt ner i stolen att risken för ögonkontakt med dem runt omkring mig dividerades till obefintlighet, för att klara av att bära skammen.

När filmen är slut reser vi oss med andakt, som efter en riktigt bra middag. Jag tittar på Henrik.
– Det är inte ofta man känner direkt att en film kommer bli en klassiker.
Han nickar. Sedan fortsätter han:
– Jag fick hela tiden impulsen att klappa händerna.
En våg av lättnad sköljer över mig. Det var inte bara jag. Dussintals personer i salen kanske kände likadant. De måste gjort det! Vi borde börjat applådera, allesammans. Redan efter det första musikalnumret borde vi ställt oss upp. Busvisslat. Ropat vilt. Kastat oss i varandras famnar. Blivit förlösta. Istället satt vi med en applåd about to happen i knät.

Efteråt rinner vi ut på gatorna kring Mårtenstorget. Trottoarerna gnistrar på ett särskilt sätt när ögonen vant sig vid mörkret i biosalongen. Jag och Henrik kramar om varandra. Två gånger. Vilken jävla film. Otrolig. En sådan som behåller en i sitt grepp. Jag söker upp City of Stars på Spotify och tar cykeln ur sitt ställ. Plötsligt är jag inte i Lund. Jag är i LA. Och inom mig applåderar jag.

J.D.

Kommentera, tyck till, diskutera!

